Translate

piątek, 10 maja 2013

Ciechocinek Ciechocinek



Ciechocinek to polskie Baden Baden, prawdę mówiąc kojarzył mi się dotąd z nudą.  Moja mama była częstą bywalczynią sanatorium (jako bardzo schorowana osoba), odwiedziła więc również to miasto, ale mnie, bardzo jeszcze młodej, wydawało się najnudniejszym miejscem pod słońcem. Sami  „starzy”  i chorzy ludzie spacerowali  z wolna, podpierając się laskami lub opierając się leniwie siedzieli na ławkach, wpatrzeni w kwiatową rabatkę.
Ani się obejrzałam a sama osiągnęłam wiek, traktowany niegdyś z  lekką pogardzą i zniecierpliwieniem, zdrowie zaczęło szwankować i oto znalazłam się tu, w Ciechocinku, wraz z mężem, po blisko 2 latach oczekiwania. Wolałam Busko, gdzie już raz byłam, no ale trudno.
Jak tylko przyjechałam wiedziałam już, że pokocham to miejsce. Nic mi nie przeszkadzało – mały pokój, poprzednio jednoosobowa izolatka, przekształcona w dwójkę, bez balkonu, ale za to świeżo po remoncie – no cóż, mogło być gorzej. Staruszkowie, osoby po operacjach, schorowane, kuśtykające – przecież wszyscy, tak jak ja,  przyjechali po zdrowie. Sanatorium „Gracja” to nie moja ukochana Grecja, ale i tak od razu poczułam się tu fantastycznie!
Ciechocinek to miejsce poza czasem i przestrzenią, jakbym znalazła się na innej planecie, gdzie liczy się tylko dobre samopoczucie i wszystko jest temu podporządkowane. W moim domu wisi obrazek, który budzi  nostalgię, nieokreśloną  tęsknotę  za poczuciem, że istnieje  tylko ta jedna chwila i nic więcej. Rzecz dzieje się prawdopodobnie na przełomie XIX i XX wieku w parku, pełnym kwitnących drzew i kwiatów  - na pierwszym planie dzieci grają w piłkę, w tle na ławce jakaś para, być może zakochani lub przyjaciele prowadzą konwersację. Nic ważnego, ot, zwyczajny dzień. Patrzę na ten obrazek i tęsknie za poczuciem bezpieczeństwa i beztroską, którą emanuje. W Ciechocinku jest tak, jakbym znalazła się w samym jego centrum. Nie ma obowiązków, pośpiechu, problemów – pozostały poza rogatkami.  Rano wstajemy i rozpoczynamy zabiegi, w międzyczasie śniadanie, po obiedzie czas należy już tylko do nas. Polubiłam spacery, nieśpieszne, leniwe, trzymając się za ręce wędrujemy godzinami, bo w Ciechocinku jest gdzie chodzić. Przede wszystkim długie, kilkukilometrowe tężnie, przy których oddycha się uzdrawiającą solanką. Cudownie zielony, kolorowy Park Zdrojowy z Jasiem i Małgosią, których co prawda jeszcze nie zamontowali  (tak jak i dywanów kwiatowych, czekających na zimną Zośkę), ale i tak jest bajecznie, bo zieleń w pierwszych dniach wiosny buchnęła z oszałamiającą siłą. Białe i czarne łabędzie pływają w swoich stawach a ptakom dzioby się nie zamykają. 

Na tle łabędzi


Biały

I czarne


Jest dość  pusto, bo  sezon jeszcze się tu nie rozpoczął i chociaż sanatoria są czynne przez cały rok, myślę, że latem jest znacznie więcej ludzi. Nie mógł nam się trafić lepszy czas na turnus, obejmujący długi weekend i zmianę pór roku – przyjechaliśmy w kurtkach i szalikach, teraz chodzimy w krótkich spodniach i podkoszulkach. Na naszych oczach zakwitły bzy i kasztany. Sosnowy park tuż koło naszego sanatorium odurza zapachem a fontanna Helwinga mieni się kolorami, tworząc każdego wieczoru spektakl, od którego nie można oderwać oczu. 


Mamy swoje ulubione trasy. Idąc ulicą Kościuszki  mijamy piękny, zabytkowy kościół parafialny i zawsze zatrzymujemy się przy starej sośnie, oplecionej przez żelazną ławkę, na której umieszczono tabliczkę z informacją, że tu właśnie lubiła siadać Mieczysława Ćwiklińska. Podobno czekała na otwarcie kinematografu, znajdującego się po drugiej stronie ulicy. Siadamy na tej ławeczce, zawsze chwilę porozmawiam z Panią Miecią, pytam o tajemnicę jej kunsztu aktorskiego, pozdrawiam serdecznie a potem idziemy dalej aleją wysadzaną bzami i kasztanami, które właśnie zakwitły, mijając pomnik Romualda Traugutta, dochodzimy wreszcie do serca Ciechocinka – słynnej fontanny Grzybek, obleganej przez rzesze kuracjuszy. Ponieważ wolimy wdychać  powietrze z okolic tężni a nie Grzybka, idziemy dalej alejką z wystawą szkiców i akwarel Karola Kossaka. Nie możemy spokojnie minąć cukierni „Wiedeńska”, która wciąga nas niemal codziennie, jak czarna dziura, tyle że bardzo słodka. Pijemy aromatyczną kawę, jemy przepyszne ciastka lub lody, które pozostawiają w nas poczucie winy – staram się je stłumić tłumacząc sobie, że to jest czas na przyjemności i wypoczynek, poza tym tu jest znacznie szybsza przemiana materii. 

Słynna cukiernia "Wiedeńska"

Na deptaku w Ciechocinku :-)

Posileni słodkościami idziemy dalej, mijają nas konne tramwaje, dorożki i ryksze, od czasu do czasu przemknie samochód, wyglądający, jakby pojawił się tu przypadkiem, na chwilę skręcamy, żeby chociaż przejść koło drewnianego teatru z magicznym wnętrzem, któremu już oddałam cząstkę swego serca marząc, że kiedyś tam zagram, i wreszcie dochodzimy do tężni -  spacerujemy wzdłuż nich godzinami, siadając od czasu do czasu na jednej z licznych ławek, rozstawionych dla kuracjuszy, żeby mogli odpocząć po trudach wędrówki. Jest bosko.
Od czasu do czasu robimy też sobie wycieczki, byliśmy w Licheniu i dwukrotnie w Toruniu, mieście w którym spędziłam wiele przyjemnych i ważnych dla mnie chwil, uwielbiam zresztą toruńską starówkę.  Byliśmy też w pobliskiej Nieszawie z zabytkowym  XV- wiecznym kościołem pod wyzwaniem św. Jadwigi, zbudowanym w stylu późnogotyckim. 

Wnętrze urzekające

Samo miasto nie jest ciekawe, wydaje się zaniedbane i dość puste, ale za to pięknie położone nad samą Wisłą. Pojechaliśmy 2 kilometry dalej i w miejscowości Przypust trafiliśmy na prawdziwy skarb – zabytkowy drewniany Kościół modrzewiowy z XVII wieku. Położony na wzgórzu, w miejscu, w którym kiedyś był gród średniowieczny, otwarty jest tylko 5 razy w roku – mieliśmy szczęście, bo przyjechaliśmy 8 maja a kościół jest p.w  ŚŚ Stanisława Bpa i Marii Magdaleny i wieczorem tego dnia odbywała się msza, mogliśmy więc wejść do środka i wszystko dokładnie zobaczyć. Kościół, drewniane ołtarze, ławki i chór wymagają natychmiastowego remontu, aż żal, że tak wspaniałe miejsce może po prostu się rozpaść, bo nie poświęcono mu wystarczającej uwagi.

Prawda, że piękny?

Ołtarz główny


Uwielbiam stare kościoły i starożytne miejsca kultu, im starsze tym lepsze. Jest w nich rodzaj energii, który mnie uwzniośla i po prostu uszczęśliwia. Być może dlatego, że moja Wenus wraz z Saturnem umiejscowili się w Strzelcu.

6 komentarzy:

  1. Kochana Elu, przeczytałam z wielką przyjemnością Twą relację z pobytu w Ciechocinku i sama zapragnęłam pojechać na taki turnus. Cieszę się, że razem z mężem wypoczywasz i zwiedzasz okoliczne miejscowości. Ja też lubię zwiedzać stare kościoły i podziwiać ich nastrojowe wnętrza. Niedaleko nas jest podobny do tego na zdjęciu drewniany kościół z XIV w. Życzę Ci jeszcze wielu pięknych wrażeń, pozdrawiam serdecznie:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Droga Genevieve, polecam Ci serdecznie Ciechocinek, można naprawdę odpocząć a przede wszystkim poświęcić czas i uwagę samej sobie :-)Ściskam Cię mocno i pozdrawiam najserdeczniej :-))

      Usuń
  2. Elu Kochana, dziękuję za tę niezwykłą podróż, za możliwość oderwania się od własnej rzeczywistości, za to, że mogłam przysiąść na ławecze w parku, skraść spojrzenia wiecznie żywych legend kina, przyklęknąć i schować twarz w dłoniach. Schować się przed światem. Odnaleźć kawałeczek wyciszenia. Ściskam Cię całym sercem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu Kochana, dziękuję Ci za wizytę, za ciepłe i piękne słowa, za to, że jesteś...za całokształt :-)))

      Usuń
  3. Ciechocinek jest na liście moich marzeń do zrealizowania....Fajnie że moglam w nim pobyć choć wirtualnie,Pozdrawiam serdecznie i zdrówka życzę.Piękne Wasze bużie radością pomalowane-tak trzymać!!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Krystynko marzenia się spełniają, więc na pewno odwiedzisz Ciechocinek, czego Ci życzę z całego serca:-) Pozdrawiam ciepło i serdecznie :-)))

    OdpowiedzUsuń